השתלת שיניים
top of page
  • nabihdent

השתלת שיניים

ברפואת שיניים משתמשים בשתלים כתחליף מלאכותי לשורשי השן. רוב השתלים עשויים מתכת טיטניום ולכן עמידים בפני שחיקה, מאפשרים לנגוס ולאכול כרגיל וגם נוחים לעיצוב וייצור בהתאמה אישית למבנה הלסת והחניכיים. לרוב, מגיעים השתלים בתצורה אחידה, בדמות בורג אשר מוחדר אל עצמות הלסת - על מנת לאפשר לחבר אליהן שיניים מלאכותיות.

השתלת שיניים מיועדת למקרים שבהם אנו נדרשים להתקין תחליף לשיניים חסרות, או לשיניים שאי אפשר לטפל בהן ולכן הן מיועדות לעקירה. יחד עם זאת, השתלים אינם מהווים אלטרנטיבה זמינה לשיניים שאינן בריאות – וכדי להשיג את התוצאה הרצויה הם מצריכים ידע רפואי נרחב, מקצועיות, ניסיון רב ובקיאות בטכניקות השתלת שיניים, כולל התאמת הפתרון הנכון עבורך, בין שתל רגיל או שתל זירקוניה דווקא.

לשם השוואה, בעזרת שתל זירקוניה ניתן במקרים מסוימים להשיג תוצאה אסתטית משופרת, לצמצם את הסיכוי לתגובה חיסונית או דלקתית ולהבטיח השתלבות טובה עם עצם הלסת. החיסרון הוא שהשתלת שיניים המבוצעת עם שתלי זירקוניה היא בדרך כלל יקרה יותר באופן משמעותי בהשוואה לשימוש בטיטניום.

הצלחת ההשתלה תלויה באבחון נכון ובבחירה בין אפשרויות הטיפול הקיימות. מבחינת סיכונים ותופעות לוואי, השתלת שיניים נחשבת לפרוצדורה פשוטה יחסית והסיבוכים בה נדירים. בתוך כך, יש לצפות לתקופה קצרה של חוסר נוחות, דימום ולעיתים גם כאב באזור שבו התבצעה ההשתלה ובחניכיים הסמוכות.

תהליך השתלת שיניים מבוצע באמצעות ניתוח. מטרת הניתוח היא להחדיר את השתלים לרקמת החניכיים של הפה ולמנוע פגיעה בעצב, חדירה לסינוס, זיהום סביב השתל או אי קליטה ברקמות. לשם כך, הניתוח מבוצע רק אחרי בדיקה מקיפה של ההיסטוריה הרפואית של המטופל לרבות הרגלי עישון, נטילת תרופות ועוד. נוסף על כך, מטופלים שנערכים לקראת הניתוח נדרשים לעבור צילום רנטגן כולל הדמיות - ויש כאלה שמקבלים הנחיה ליטול אנטיביוטיקה לפני ואחרי ההשתלה.

הבדל משמעותי נוסף בין סוגי ניתוחי השתלת שיניים נקבע לפי כמות השתלים שאותם מתכננים להחדיר. כל עוד מדובר בשתל אחד, התכנון נחשב פשוט יחסית ומסתיים תוך זמן קצר. מנגד, כאשר יש צורך בכמה שתלים סמוכים התכנון מורכב יותר ולכן גם חשיבותו גדלה.




במקביל, טרם בחירת אופן הטיפול, תפקידו של רופא השיניים הוא לבדוק את כמות העצם באזור ההשתלה: אם כמות העצם קטנה או שהשתל המתוכנן קרוב מדי לסינוס, יש צורך בניתוחים מקדימים לעיבוי רקמת העצם - או להכנה נפרדת של הסינוס. בשלבים האחרונים שלפני הניתוח מבצעים בדיקות מקדימות כדי לדמות את הצבע והמרקם של השיניים המקוריות גם בשיניים המלאכותיות.

במהלך ניתוח השתלה מחדירים את השתל אל תוך העצם, מקבעים אותו וחושפים את השתל כדי להתקין עליו את כיפת המתכת. לאחר פרק זמן מסוים מתקינים את השן הסופית ומגיעים שוב למרפאה כדי להגיע לגודל, לצבע ולצורה הרצויים בהשוואה לשאר השיניים בחלל הפה. לחילופין, יש נסיבות שבהן אפשר לתאם השתלת שיניים בניתוח אחד בלבד וללא חלוקה לשלבים.

23 views0 comments
bottom of page